קו מקפיאים בחנות בשר

מהו הסוד לעיצוב חנויות נכון ומוצלח?

קיבצתי 10 טיפים המסייעים לבעל העסק לתכנן חנות נכונה יותר, חנות שיוצרת סביבת מכירה טובה יותר ללקוחות ולבעל העסק.

1. מה הסיפור שלך?
מאחורי כל עסק מצליח קיים סיפור. הסיפור הנו אותו אוסף פרטים היוצרים את הייחוד של העסק ומבדלים אותו מעסקים אחרים. זה יכול היות טעם מיוחד בתחום המזון, סוג של שירות ייחודי או מקום בעל מאפיינים.
ישנן הרבה חנויות המוכרות פיתה עם חצילים וביצה, ה”סביח של עובד” הפך לייחודי, בין השאר, מתוקף אישיותו של המוכר. העיצוב הכולל של העסק, חייב להמשיך ולשקף סיפור זה בצורה נאמנה.
אם אתה חנות זולה למוצרים בסיסיים, אין טעם להשקיע בפורניר ייחודי, אם אתה פלאפל שכונתי, אין טעם להתיפייף בתאורה יוקרתית.

2. שילוט ונראות
הבהר ללקוח מיד מה אתה מוכר, נעליים, בגדים, כלי בית, מזון וכו’.
תן ללקוח להביט פנימה אל החנות, כדי להבין את מהות העסק. התאם את החזית והמראה של החנות למיצוב – חנות יוקרה או חנות זולה.
זכור כי יש לך כ-3 שניות לספר ללקוח “מה הסיפור שלך”. דוגמה טובה להעדר השימוש בחזית, הינה של סניפי בנק רבים, או חנוית מזון. מצד אחד שוכרים נכסים איכותיים במקומות בעלי נראות גבוהה מצד שני מצפים את החזית בפילם אטום או מדבקה.

3. “אל תתנפל על הלקוח!”

הקצה אזור לאוריינטציה כללית, מייד אחרי הכניסה, כדי שהלקוח יוכל להסתגל ולהבין היכן הוא נמצא ולהיכן הוא אמור לגשת.
לעיתים בעלי חנויות ״מתקמצנים״ על השטח, שכביכול מבוזבז ועליו ניתן להעמיד עוד מערום סחורה.
בראייה כוללת של כלל החנות, אזור זה מייצר את ההיכרות של מגוון המחלקות או המוצרים.

4. צור סדר הגיוני להצגת המוצרים התואם את ה”סיפור” העסקי שלך
לדוגמה – חצי חינם, ה”סיפור” בעיצוב חנות המזון המושקעת הזו, הנו מילוי והעמסת עגלת הקניות. לפי הסיפור, הצרכן אמור להגיע אל הקופה עם עגלה מלאה.
ברוב חנויות המזון, בניית מסלול הלקוח מבוצעת בדר”כ ע”פ קטגוריות (מחלקות, בלשון העם). במקרה של עיצוב החנות הזה, בוצעה חלוקה ע”פ נפח וגודל האריזה.
הג’ריקנים הכבדים של חומרי הניקוי ומוצרים עתירי הנפח כמו נייר טואלט, ממוקמים דווקא בכניסה. על ידי מיקום זה “מקלים” על הלקוח “לבנות” עגלה מלאה. ברור שיהיה קשה יותר להכניס מיכל אקונומיקה לאחר ביקור במחלקת מוצרי החלב בה הכנסנו לעגלה מעדני חלב שבירים.

5. תנועה
צור מסלול הליכה המכסה את כל שטח החנות. טכניקה מקובלת ליצירת המסלול היא יצירת נקודות פוקוס אטרקטיביות ע”י מוצרים, עיצוב או תאורה בולטים במיוחד.
בכל פעם הלקוח מגלה נקודה חדשה ומדלג מנקודה לנקודה. הטכניקה הזו מקובלת מאד בעיצוב חנויות כלבו בשטח גדול, עם זאת ניתן ליישם עיקרון זה גם בחנויות קטנות.

6. תאורה

Spices store in Ayalon Shopping mall
תאורה, תאורה, תאורה, בראש ובראשונה אנו כלקוחות ” קונים בעיניים”.
יש להתאים את תכנון, צבע ומיקוד התאורה, למטרות ולמוצרים אותם רוצים לקדם. חשוב ל״החמיא״  למוצרים ע”י תאורה מתאימה.
בעיצוב של חנויות מזון גדולות, אפשר לראות את תשומת הלב שמוקדשת לתאורה של מחלקות הירקות או הבשר.

7. כל תכנית היא בסיס לשינויים
רענן את התצוגה, שנה את החזית, בהתאם לתכיפות הביקורים של הלקוח המצוי. כדאי לתת ללקוח  תחושה כי יש טעם לגשת ולבדוק “מה חדש אצלך?”
זה בא לידי ביטוי גם במגוון המוצרים וגם באופן הסידור שלהם. אם נביא את איקאה כדוגמה, נראה כי אמנם התצוגה אינה משתנה כל תקופה, אך התצוגה במבואת הכניסה משתנה כל כמה שבועות ובכך יוצרת תחושה, שיש טעם להתחיל שוב את הטרק המפרך 🙂

8. “אל תפטפט”
כדאי להימנע מעודף אינפורמציה כתובה.
הלקוחות אינם מעוניינים לרכוש השכלה או ללמוד, רק לקנות בנוחות ובמהירות. כדאי להעביר את האינפורמציה באופן תמציתי וברור.
עסקים רבים תולים שלטים מפורטים עם המון טקסט. שלט כזה מייצר לעיתים קרובות עומס אינפורמציה, מעייף את הצרכן ומסיט את תשומת הלב מהמוצרים עצמם.

9. כבד את זמנו של הלקוח
עצב וסדר את החנות באופן המאפשר ללקוח לקבל שרות מהיר. חלפו הימים של הלחם והחלב הממוקמים בסוף החנות. הלקוחות היום מודעים לכך. אם שטח החנות גדול, הם יכעסו כי ירגישו (בצדק) שמישהו “מטרטר” אותם.
סניפי AMPM הם דוגמה טובה לעיצוב חנות מזון בה ניתן מצד אחד לקבל שרות זריז ומצד שני ישנה גם אפשרות להרחיב את משך והיקף הקנייה.

10. צור מקום לאינטרקציה
במיוחד היום, בעידן קנייה מוכוונת חוויה, החנות מהווה הזדמנות לאינטרקציה בין לקוחות למוכר, בין לקוחות למוצר ובין לקוח ללקוח.
כדאי להקצות מקום להתרחשות זו, בה הלקוח יוכל לחוש בנוח. תחושה נוחה, מאריכה את משך השהייה של הלקוח בחנות מגדילה את הסיכוי לרכישה מוגדלת ויוצרת חוויה חיובית.
מחלקות הקוסמטיקה בסופר פארם הנן מקום קלאסי המיועד ליצור אינטרקציה בין מקדמות מכירה לבין הלקוחות. עם זאת, תכנון מחלקת הקוסמטיקה הוא כה שקוף, עד שרבים מהלקוחות עוקפים או “בורחים” ממחלקות אלו מתוך הבנה שכל עצירה קלה, תגרום לזינוק של מקדמת מכירה מאופרת בכבדות בנסיון להציע עזרה.

רוצה לדעת עוד על איך מעצבים חנות מוצלחת?

כמה דוגמאות לפרויקטים של עיצוב חנויות שעשינו

אודות המחבר

יואב דריאל

קצת עליי,
אני מומחה לתכנון סביבות מכירה ועוסק בכך בלמעלה מעשור.
החברה שבבעלותי מסייעת לבעלי חנויות ורשתות ליצור חנויות חדשות ולבצע אופטימיזציה לחנויות קיימות. החברה משלבת ידע ונסיון בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים יחד עם ניתוחי מכר, הבנה של תנועת צרכנים בתוך החנות, במטרה ליצור חנויות נוחות יותר לקניה לצרכן ורווחיות יותר עבור בעל החנות או הרשת.
קצת עליי באופן אישי: נולדתי וגדלתי בבאר שבע (אוהד שרוף של הפועל באר שבע:) למדתי אדריכלות (והנדסת תעשייה וניהול) בטכניון בחיפה.
את המגע עם מסחר וקמעונאות התחלתי דווקא בבסטות של יפן. בהמשך עבדתי במספר משרדי אדריכלים, שימשתי אדריכל ומנהל פרויקטים בבנק מזרחי, וכמנהל ההקמה של רשת ארקפה.
ב-12 השנים האחרונות הקמתי את מה שהתחיל כמשרד תכנון ואדריכלות עם התמחות בתכנון שטחי מסחר והתרחב היום לתחומים נוספים שייעוץ לשיפור תכנון לחנויות ורשתות קמעונות.
בתקופה האחרונה אנו עוסקים גם בשילוב טכנולוגיה וערוצים נוספים לתוך תכנון סביבת המכירה.
בין השאר אני כותב בלוג בנושאי קמעונאות ומשמש מנטור ליזמים צעירים בהתנדבות במסגרת קרן שמש.