יוצא לי לשבת בהרבה שיחות ודיונים עם בעלי עסקים כשמגיעים לשאלה של מידע שבעל העסק היה “מת” לדעת. יש לי פה הצעה מעניינת (אני מקווה שאני לא אגעיל פה יותר מדי אנשים)

אם היית יכול להיות זבוב על הקיר, על איזה קיר היית בוחר לעמוד?

אולי היית שמח לעמוד על הקיר של המתחרים שלך ולראות מה הם מתכננים לשנה הקרובה?

אולי היית רוצה לעמוד על הקיר בכיתה או בגן של הילד ולראות איך הם לומדים? איך מתייחסים אליהם? ומה הם עושים?

אולי היית רוצה להיות על הקיר אצל הלקוחות שלך, כשהם מדברים על העסק שלך ולשמוע מה הם חושבים עליך, למה הם בוחרים לעבוד איתך ולמה לעיתים הם מעדיפים מישהו אחר.

נסה לקחת לעצמך דקה ולחשוב על איזה קיר היה מעניין לך להיות? איזה סוג של מידע אתה חושב שהיית מקבל ? מה היית עושה עם המידע הזה?

האם אני מנסה להפוך אותך למרגל או לחטטן? מה בדיוק הרעיון?

ניסיתי לעשות את התרגיל הזה בעצמי וגיליתי משהו די מפתיע. חלק גדול מהמידע זמין לנו, בלי מצלמות אבטחה או אמצעי ריגול מתוחכמים.

רוצה לדעת מה קורה אצל הקרובים לך? תתעניין, תיפגש, תדבר. בדרך כלל תשמע ואולי תקבל גם “אקסטרה” בצורת תשומת לב וחיבה. (וסליחה לנשים שביננו, את זה “יגלה” גבר – רוב הנשים יודעות את זה בערך מגיל שנה…)

רוצה לדעת מה הלקוחות שלך חושבים? שאל אותם, תתעניין, חפש משוב. תופתע לדעת איזה מידע אתה יכול לקבל בלי להפוך לזבוב.

ומה עם המתחרים? אני חייב לציין שפה זה קצת יותר טריקי. אבל אם זה ממש מעניין, אז תסתכל, תלמד, תתבונן. אני בהחלט מסכים שזה יכול להיות מעניין, אבל בתנאי אחד- שהם המובילים הבלתי מעורערים של הענף. אחרת לדעתי זה בזבוז זמן יקר.

כמו שכתבתי בפוסטים בנושא תחרות, לדעתי העניין מדורג בעודף( Over rated). אולי זה מעניין ברמה הבסיסית, אבל אם אתה לא קונצרן של מיליארדי דולרים, כנראה שעבורך הרבה יותר חשוב מה אתה תעשה, מאשר לדעת מה הם יעשו.

הבחירה שלך כבעל עסק צריכה ויכולה להיות מבוססת על מה מתאים לך בעסק, יותר מאשר תגובה למדיניות של המתחרים, זהו אחד ה”פינוקים” הקטנים (ויש כאלו שיגידו היחידים…) של בעל עסק פרטי.

אז אולי במקום להיות זבוב על הקיר השאלה כנראה היא מה באמת אני רוצה לדעת?

מה אתה היית רוצה לדעת?  אשמח אם תוסיף כתגובה, ואם לא, אז “לייק” זה בסדר גמור, זה בהחלט הביא תגובות לא צפויות (אך מרתקות) בשבוע שעבר….

אודות המחבר

יואב דריאל

קצת עליי,
אני מומחה לתכנון סביבות מכירה ועוסק בכך בלמעלה מעשור.
החברה שבבעלותי מסייעת לבעלי חנויות ורשתות ליצור חנויות חדשות ולבצע אופטימיזציה לחנויות קיימות. החברה משלבת ידע ונסיון בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים יחד עם ניתוחי מכר, הבנה של תנועת צרכנים בתוך החנות, במטרה ליצור חנויות נוחות יותר לקניה לצרכן ורווחיות יותר עבור בעל החנות או הרשת.
קצת עליי באופן אישי: נולדתי וגדלתי בבאר שבע (אוהד שרוף של הפועל באר שבע:) למדתי אדריכלות (והנדסת תעשייה וניהול) בטכניון בחיפה.
את המגע עם מסחר וקמעונאות התחלתי דווקא בבסטות של יפן. בהמשך עבדתי במספר משרדי אדריכלים, שימשתי אדריכל ומנהל פרויקטים בבנק מזרחי, וכמנהל ההקמה של רשת ארקפה.
ב-12 השנים האחרונות הקמתי את מה שהתחיל כמשרד תכנון ואדריכלות עם התמחות בתכנון שטחי מסחר והתרחב היום לתחומים נוספים שייעוץ לשיפור תכנון לחנויות ורשתות קמעונות.
בתקופה האחרונה אנו עוסקים גם בשילוב טכנולוגיה וערוצים נוספים לתוך תכנון סביבת המכירה.
בין השאר אני כותב בלוג בנושאי קמעונאות ומשמש מנטור ליזמים צעירים בהתנדבות במסגרת קרן שמש.

5 תגובות
  1. עובדיה

    כשתעבור לציפורים,דבר איתי(באהבה גדולה)

  2. מור

    היום כשרוב המידע נגיש באינטרנט רק צריך לדעת איפה לחפש

    • admin

      מסכים מאד, אם קצת סבלנות אפשר למצוא תשובות כמעט לכל שאלה. כאמור הבעיה היא לנסח את השאלה…

  3. מוטי מור-חיים

    יואב שלום,
    אכן חשיבה מעולה. אני מאמין שכל עסק ובטח שכל אדם צריך תמיד לוודא איך הוא מתקדם יחסית לעצמו. השוואה למישהו אחר גוררת ברוב המקרים תיסכול וייאוש כי אין שני אנשים זהים כל אדם והיתרונות והחסרונות שלו. תשקיע ביכולות שלך וצור את תמונת האושר והעושר שלך וצעד לשם בביטחה. כשאדם פועל כך אין סיכוי שהוא לא יצליח וגם האנרגיה שלו תמוצה לכיוון הנכון.
    כל הכבוד שאתה מעורר לחשיבה!

    • admin

      תודה רבה, מאד מסכים עם הניסוח, זכות (וחובה) מתגמלת מאד של אדם לעצמו.

השארת תגובה