תכנון מסחרי
מה זה בעצם תכנון מסחרי ומה כולל השירות שאנחנו מעניקים ליזמים?
בתכנון מרכז מסחרי יש שני נתונים שלא משתנים, ועל פיהם יישק דבר: המיקום והמטראז' שהוקצה לשטח המסחרי בתוך כל הקומפלקס.
מטרת התכנון היא ליצור, בשטח המסחרי, מתחם שבו למקסימום חנויות יש סיכוי סביר לשרוד, לשגשג, לחיות בשלום זו עם זו ולשלם שכר דירה הוגן.
בדריאל פיתחנו תהליך שמסייע למרכזי המסחר, למצוא את מקומם בעולם של תחרות הולכת וגוברת על זמנו וכיסו של הצרכן.
נוסף על כך, החשיבה בתכנון מרכז מסחרי היא לא של כאן ועכשיו, אלא לטווח של כמה שנים טובות קדימה, לכל הפחות של ארבע-חמש שנים קדימה וברוב המקרים הרבה-הרבה יותר. בשביל המתכננים, היכולת הזו לנבא את המגמות בעולם שמשתנה תדיר, זה סוג של קפיצה לעתיד. בכל הצניעות אני יכול לומר, שבזכות ההיכרות שלנו עם התחום, אנחנו מצליחים, בדרך כלל, לקלוע.
איך זה מתבצע?
"בתהליך התכנון אנחנו יושבים עם היזם, עם האדריכל ולפעמים גם עם חברת הניהול העתידית של המתחם, לומדים את האזור, אילו עסקים פועלים בקרבתו, אילו עסקים חסרים, ומתוך כל זה אנחנו בונים את הקונספט המסחרי השכונתי, ומסייעים ליזמים, לאדריכלים ולצוות התכנון להתאים את נכסי המסחר לשוכרים העתידיים.
אנחנו יודעים לרדת לרזולוציות ולהגיד להם 'פה כדאי שיהיה סופרמרקט, פה כדאי שיהיה תמהיל של חנויות לקניות שבועיות', וכן הלאה. באופן הזה, היזם והמתכננים יודעים מראש בדיוק איזו חנות באיזה תחום תיפתח ואיפה. בהתאם לכך ניתן גם למקם את התשתיות במקום הנכון, ולא לפזר אותן על כל השטח. כפועל יוצא מכך, השוכרים מקבלים תשתית טובה יותר, והיזם חוסך בעלויות ההקמה".