שלום,

את הפוסט הזה אני כותב מהדרך חזרה מסין. נסיעת עבודה מרתקת שעדיין דורשת עיבוד נוסף. קשה להעביר את שפע המידע והחוויות, עם זאת אני אנסה לסכם כמה תובנות מעניינות שאולי יכולות להיות ישימות גם בהמשך.

קניו בגואנג ג'ו, אחד הגדולים בעולם, אם לא ה..

סין היא ארץ גדולה, את זה כולם יודעים, אבל לחוות אותה ואת קנה המידה העצום של הפרויקטים החדשים זה כבר סיפור אחר לגמרי. בסין בהחלט הגודל כן קובע ובגדול. אני מצרף כמה תמונות של אחד הקניונים הגדולים בעולם, מצד אחד הוא עצום בגודלו, מהרבה בחינות אחרות הוא מזכיר יותר את קניון הזהב, לפני השיפוץ.

כמויות האנשים וכמות החנויות מצד שני לא מזכירים שום דבר שמוכר לנו.

דבר נוסף שמאד נוכח בסין הוא הסדר והמשטר, זה משפיע על כל העולם הקמעונאי המתפתח. העסקים הסינים  בוחרים, אוהבים או נאלצים, עדיין לא ברור לי, להסתדר יפה ובשורה.

כל סביבות המסחר, החל מהרחובות הפשוטים וכלה בקניונים הענקיים, מורכבים ממתחמים מתמחים (תנסו להגיד את זה הרבה פעמים…), הכוונה היא שחנויות התכשיטים, והסינים כנראה אוהבים תכשיטים, אחרת אני לא מבין איך יש פה כאלו כמויות של חנויות כאלו, יהיו בקומה הראשונה אופנת נשים בקומה השניה, בגדי ילדים בקומה החמישית.

מצד אחד, זה עשוי להישמע קצת כפייתי, מצד שני יש בזה הרבה מאד הגיון בחוויית הלקוח. אם אתה מחפש בגדי ילדים, אתה לא צריך להתרוצץ בכל רחובות העיר או הקניון, אתה פשוט צריך להגיע למתחם הנכון וקרוב לודאי שאתה מסודר.

מתחמים מתמחים (כאן אלקטרוניקה) פזורים בכל רחובות העיר, לא תמיד מעוצב, אבל שפע של היצע

מבחינת הסוחרים ובעלי החנויות זה אומר בעיקר תחרות, תחרות, תחרות. אם תדע להבדיל את עצמך איכשהו, זכית בגדול בהרבה תנועה, אם לא, כנראה שהמרווח שלך לא יהיה גדול במיוחד…

הדבר האחרון שמאפיין את הקמעונאות המתפתחת, הוא הצירוף של חשיפה גדולה למידע וסגירת פערים מהירה מאד.

הקמעונאות בסין, סוגרת בחודשים ובשבועות, תהליכים שנוצרו במערב וביפאן השכנה, במהלך עשרות שנים, מה שמכתיב ריצה בקצב מטורף, שמולידה מוזרויות רבות.

פערים של מאות אחוזים במחירי השכירות במקומות שונים, סגנונות ומדיניות ניהול מגוונים של מתחמי קניות והקמה של חנויות ועסקים שלא ברור למי הם מיועדים.

בעבר השני בכל חודש מצטרפים מליוני לקוחות פוטנציאליים לשוק הצריכה, מה שאומר שרמת הציפיות מחד וחוסר הוודאות מצד שני הם גדולים מאד.

בגדי ילדות
התחרות העזה מאלצת עסקים ללכת לקצה מבחינת בידול – בתמונה, חנות לבגדי פנטזיה לאמהות (לא חורגות) שחולמות שהבת שלהן היא סינדרלה

יחסית לזה  ומוזר לי להגיד את זה, השוק בארץ הוא סולידי, בטוח וצפוי מאד לטוב ולרע.

שיהיה לכולנו חג שמח

אודות המחבר

יואב דריאל

קצת עליי,
אני מומחה לתכנון סביבות מכירה ועוסק בכך בלמעלה מעשור.
החברה שבבעלותי מסייעת לבעלי חנויות ורשתות ליצור חנויות חדשות ולבצע אופטימיזציה לחנויות קיימות. החברה משלבת ידע ונסיון בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים יחד עם ניתוחי מכר, הבנה של תנועת צרכנים בתוך החנות, במטרה ליצור חנויות נוחות יותר לקניה לצרכן ורווחיות יותר עבור בעל החנות או הרשת.
קצת עליי באופן אישי: נולדתי וגדלתי בבאר שבע (אוהד שרוף של הפועל באר שבע:) למדתי אדריכלות (והנדסת תעשייה וניהול) בטכניון בחיפה.
את המגע עם מסחר וקמעונאות התחלתי דווקא בבסטות של יפן. בהמשך עבדתי במספר משרדי אדריכלים, שימשתי אדריכל ומנהל פרויקטים בבנק מזרחי, וכמנהל ההקמה של רשת ארקפה.
ב-12 השנים האחרונות הקמתי את מה שהתחיל כמשרד תכנון ואדריכלות עם התמחות בתכנון שטחי מסחר והתרחב היום לתחומים נוספים שייעוץ לשיפור תכנון לחנויות ורשתות קמעונות.
בתקופה האחרונה אנו עוסקים גם בשילוב טכנולוגיה וערוצים נוספים לתוך תכנון סביבת המכירה.
בין השאר אני כותב בלוג בנושאי קמעונאות ומשמש מנטור ליזמים צעירים בהתנדבות במסגרת קרן שמש.

השארת תגובה