אחד הסודות שעליהם לא מדברים בתעשיית עיצוב והקמת החנויות הוא נושא השיפוצים.

כמעט כל מי שעבר תהליך שיפוץ נושא עמו איזו צלקת. גם אם רוב בעלי המקצוע היו מצויינים, מגיעים בזמן כמו רכבת גרמנית, עושים קצת יותר טוב ממה שציפו מהם ומנקים אחריהם.

תמיד יש את אותו אחד, שהשריטה שהוא השאיר בפורמייקה, הספרינקלר שהוא התקין עקום, או ההיעלמות שלו (כולל סינון בסלולר) בלי שהוא סידר את המסילה של המגירה, משאירים טעם חמצמץ.

הרבה שנים התחבטתי בסוגיה איך אפשר לעשות שיפוץ נחמד. כאדריכל, מנהל פרויקטים ומעצב חנויות, ביליתי כמה שנים מהחיים, עשרות שעות של מחשבה, ביצירת תהליכים מורכבים ותכנון עד לרמת השעה והגעתי למסקנה הגואלת.

היא לא מפתיעה, אבל יש בה משהו משחרר אם מבינים את האמת שמאחוריה.

שיפוץ הוא פעולה רבת עוצמה. סדרי בראשית משתנים. שיפוץ יכול לשחרר את היופי שטמון בחלל.

יש לו את הפוטנציאל לברוא יש מאין ולהפוך עסקים בינוניים לעסקים מדהימים. אני רואה נכס שבו שכן עסק בינוני הופך לעסק לתפארת והכל תוך מספר שבועות.

אבל וכאן האבל הגדול,

שיפוץ הוא קצת כמו לידה, מרגש, בורא משהו חדש, אבל תמיד כואב.

למה?

שיפוץ כרוך בשיתוף של עשרות אנשים. למעשה נרקם באתר השיפוץ מעין ארגון זמני של כמה עשרות אנשים. כמו בכל ארגון בו מקבצים יותר משלושה אנשים יחד, יש את הבריתות, הפוליטיקות והתככים. יש את הכוכבים, הממוצעים והנגררים.

תמיד יש את נושא התקציב. כל מי שעבר שיפוץ (או הכניס את האוטו למוסך…) מכיר את בעל המקצוע שמספר לך שהוא גילה משהו חדש, איכשהו זה כמעט תמיד אומר שצריך לשלם עוד כסף.

היזם נמצא במצב לא נעים. אתה תלוי באנשים אחרים, אתה משלם הרבה כסף ואתה במצב של מעט מאד שליטה. איכשהו זה מצב שתמיד יוליד תחושה של תסכול וחוסר נוחות (זה במקרה הטוב…:)

אז איך בכל זאת אפשר לצלוח את התהליך הזה ולהישאר בחיים (ובידידות עם בעלי המקצוע)?

  1. הכלל הראשון הוא לקבוע יעד ומטרה מאד ברורה שאותה אמור השיפוץ להשיג. כל החלטה ודילמה על הדרך תיבחן דרך השאלה האם היא מקרבת אותנו ליעד או מרחיקה אותנו.
  2. הכלל השני הוא לקבוע סטנדרט מינימלי (שהוא מעל הממוצע) ולנהל את התקציב לאור הסטנדרט הזה בלי להתפתות לשדרוגים.
  3. לבחור בעלי המקצוע שהבינו מזמן שהמטרה העליונה בסופו של התהליך היא להוציא לקוח מרוצה.

ייתכן וזה מפתיע, אבל מעבר לרמה טכנית טובה, זהו הקריטריון העיקרי לפיו אני בוחר את בעלי המקצוע שאני עובד איתם:

מקצוענים שמבינים שהעיקר הוא להוציא לקוח מרוצה.

אבל למרות זאת כנראה שתמיד יש ויהיו את אלו שמבינים את זה יותר ואלו שמפנימים את זה פחות.

מוקדש באהבה לכל בעלי המקצוע שמכבדים את עצמם ואת העבודה שלהם

ולכל היזמים שיודעים לזהות בעלי מקצוע כאלו, כשהם עומדים לפניהם.

אודות המחבר

יואב דריאל

קצת עליי,
אני מומחה לתכנון סביבות מכירה ועוסק בכך בלמעלה מעשור.
החברה שבבעלותי מסייעת לבעלי חנויות ורשתות ליצור חנויות חדשות ולבצע אופטימיזציה לחנויות קיימות. החברה משלבת ידע ונסיון בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים יחד עם ניתוחי מכר, הבנה של תנועת צרכנים בתוך החנות, במטרה ליצור חנויות נוחות יותר לקניה לצרכן ורווחיות יותר עבור בעל החנות או הרשת.
קצת עליי באופן אישי: נולדתי וגדלתי בבאר שבע (אוהד שרוף של הפועל באר שבע:) למדתי אדריכלות (והנדסת תעשייה וניהול) בטכניון בחיפה.
את המגע עם מסחר וקמעונאות התחלתי דווקא בבסטות של יפן. בהמשך עבדתי במספר משרדי אדריכלים, שימשתי אדריכל ומנהל פרויקטים בבנק מזרחי, וכמנהל ההקמה של רשת ארקפה.
ב-12 השנים האחרונות הקמתי את מה שהתחיל כמשרד תכנון ואדריכלות עם התמחות בתכנון שטחי מסחר והתרחב היום לתחומים נוספים שייעוץ לשיפור תכנון לחנויות ורשתות קמעונות.
בתקופה האחרונה אנו עוסקים גם בשילוב טכנולוגיה וערוצים נוספים לתוך תכנון סביבת המכירה.
בין השאר אני כותב בלוג בנושאי קמעונאות ומשמש מנטור ליזמים צעירים בהתנדבות במסגרת קרן שמש.

תגובה אחת
  1. יוני

    כל מילה בסלע!

השארת תגובה